Olieprisen
5689 visninger
Tilbage til oversigten
| Dato |
: |
20.01.2015 kl.08:08 |
| Brugernavn |
: |
Ukendt bruger |
Hej Palle
Der er jeg helt enig med dig. Der er så massive politiske og økonomiske interesser i olien, at det er utænkeligt, at olieprisen ikke kommer op igen. Pt. benyttes den også i et politisk spil for at knække Iran/Syrien og Rusland. Saudierne er ikke medvirkende til at få olieprisen op, da det går værre ud over Iran og Rusland og det ønsker de.
Scenariet, hvor flere arabiske lande ikke længere nogen olie har er ikke rar at tænke på. De kan kun opretholde deres styrer og offentlige udgifter pga. olie-indtægter.
Besvar indlæg
| Dato |
: |
17.01.2015 kl.15:36 |
| Brugernavn |
: |
Ukendt bruger |
Majinvest refereres for at skrive:
"Vi får billig olie i de kommende år, indtil solenergi og atomkraft eller brintenergi på et tidspunkt overtager. Til den tid vil vi formentlig alle køre i billige elbiler og leve med elektricitet produceret af ikke-fossile brændstoffer hovedsageligt fra solens varme. Kombinationen af markedsøkonomiens prismekanismer og den teknologiske udvikling drevet af vidensbegærlige mennesker og iværksættere vil løse udfordringerne, og det vil trække olieprisen ned enten direkte eller indirekte ved at ødelægge karteller som OPEC. "
Ja, ja, men pt. forbruger vi altså globalt set ca 92 millioner tønder olie OM DAGEN. Med det forbrug og vurdering af de kendte oliereserver, har "nogen" beregnet, at den sidste olie er væk om ca 60 år fra nu. Indien, Kina Indonesien, Brasilien etc etc får dagligt en stadigt stigende middelklasse, som dagligt tager tusindvis af benzin-forbrugende biler i brug. OPEC ønsker selvfølgelig så høje priser som muligt. Men, det da bundnaivt at tro at BP, Shell, Statoil, USA, Rusland, Brasilien etc etc ikke OGSÅ ønsker så høje oliepriser som muligt
Jeg skal undlade at spå om oliepriserne, men den historie fra MajInvest er vist en ommer.
Besvar indlæg
| Dato |
: |
17.01.2015 kl.01:48 |
| Brugernavn |
: |
Ukendt bruger |
Jaaa, det kan meget vel være rigtigt, men det kan også vise sig at være helt forkert.
Det er der reelt ingen der ved.
Jeg var til et investormøde i 2007 hvor man også mente at de hellere ville sælge billigt end at sidde tilbage med en vare der er ingen der efterspørger.
Efterfølgende må man jo sige at kursen har været højt oppe flere gange siden 2007.
I 1970 kunne man læse utallige artikler om oliemanglen og at vi stod foran en større katastrofe fordi vi ville løbe helt tør for olie i løbet af ca. 20 år.
Jeg siger ikke at Maj Invest ikke har ret. Men jeg vil påstå, at hvis de får det, så er det mest af alt held.
Men ingen kan da være uenig i, at nye teknologier vil tage over.
Spørgsmålet er hvor hurtigt og hvilken teknologier bliver det.
Jeg ville ikke blive overrasket, hvis olien bliver dyrere og dyrere efterhånden som den skal findes på mere og mere utilgængelige steder, samtidig med at andre teknologier bliver billigere og billigere, så de en dag er billigere end olien og det vil være det der udfaser olien, men jeg tror det tager mange år før vi er der.
Besvar indlæg
| Dato |
: |
16.01.2015 kl.13:57 |
| Brugernavn |
: |
John Stihøj |
Nedenstående skriver Maj Invest i en kommentar, som jeg netop har modtaget omkring olieprisen. Måske skal vi til at vænne os til en helt ny situation på oliemarkedet:
"Saudi-Arabien handler derfor økonomisk rationelt. De har billig olie som kan produceres til priser mellem 5-20 dollar. De har olie til 50 års produktion. De ønsker derfor at hæve produktionen, og få solgt olien mens den stadig er noget værd og ikke er blevet økonomisk udkonkurreret af gas, sol og atomkraft mv. Derfor vil de ikke nedsætte produktionen. Alle olielande producerer nu al den olie, de kan, i stedet for at overlade markedet til de nye producenter i USA og Canada. Med andre ord, OPEC’s kontrol med markedet er blevet sprængt. Olieprisen kan fluktuere rigtig meget i denne situation. Ligesom olieprisen kunne stige til 147 dollar, kan den også falde til 25 dollar. Vi får billig olie i de kommende år, indtil solenergi og atomkraft eller brintenergi på et tidspunkt overtager. Til den tid vil vi formentlig alle køre i billige elbiler og leve med elektricitet produceret af ikke-fossile brændstoffer hovedsageligt fra solens varme. Kombinationen af markedsøkonomiens prismekanismer og den teknologiske udvikling drevet af vidensbegærlige mennesker og iværksættere vil løse udfordringerne, og det vil trække olieprisen ned enten direkte eller indirekte ved at ødelægge karteller som OPEC. "
Besvar indlæg
Vil du også være en bedre investor?
Med et abonnement hos Aktieinfo bliver du klædt godt på til succes på aktiemarkedet.
Vi laver benarbejdet for dig så du nemmere kan træffe de valg der kan give dig
størst muligt afkast!